Terugblik Geo Inspiratiedag over Digital Twins op 20 april

Op 20 april heeft de eerste Geo-Inspiratiedag plaatsgevonden met als thema Digital Twins. Deze co-creatie van het Ministerie van BZK met DisGeo en het Programma van de Basisregistraties Ondergrond, Kadaster/PDOK en Geonovum was de eerste in een nieuwe serie kwartaalevenementen. Tijdens de geo-inspiratiedagen praten we makers en gebruikers van (geo-) data bij over actuele ontwikkelingen, inspireren we met praktijkvoorbeelden, stippen we aandachtspunten aan èn bieden we gelegenheid om onderling weer even bij te praten.

Digital Twin Geo-inspiratiedag

Tijdens deze eerste Geo Inspiratiedag deden ruim 200 deelnemers live mee met het gevarieerde programma. Bij de opening van de sessie nam Denise Maljers (TNO) de aanwezigen mee in de wereld van modellering en lichtte Rob van de Velde (Geonovum) een investeringsvoorstel voor een nationale digital twin infrastructuur toe. Daarna was er de mogelijkheid om in parallelle sessies een kijkje in de keuken te nemen hoe zij werken met Digital Twins. Er waren presentaties over een digital twin van bewegingen over de campus van de TU Delft, over overstromingssimulaties en over het inzetten van virtuele kopieën van populaties in digital twins en een virtuele kopie van het Noordzeegebied. De gemeenten Papendrecht, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht en de Provincie Utrecht vertelden over de inzet van digital twins in hun organisatie en demonstreerden dit uiteraard ook. Daarnaast was er aandacht voor de kwaliteit van data, - want wie gaat rekenen met data moet weten waar het over gaat – en over wat een digital twin doet in participatietrajecten. Verder presenteerde Wijs met Locatie (wijsmetlocatie.nl) zich: een open samenwerking die tot doel heeft kennis en ervaringen over digital twins, artificial intelligence en ethiek te delen. Heb je (een deel van) het programma gemist of wil je de sessies nog eens terugkijken? Dat kan hier!
 
De sessies smaakten duidelijk naar meer! We kijken nu al uit naar de volgende editie op 29 juni 2021. Save the date!